MENGENAL GEJALAH PENYAKIT ZOONOSIS

Posted by

Zoonosis merupakan sebarang zoonose berjangkit atau penyakit yang boleh berjangkit ( dalam keadaan tertentu, oleh vektor a) dari haiwan bukan manusia , Kedua-dua liar dan domestik, kepada manusia atau dari manusia kepada haiwan bukan manusia ( Latter yang kadang-kadang dipanggil zoonosis terbalik ). Banyak penyakit-penyakit yang serius jatuh di bawah kategori ini.

Definisi yang paling mudah zoonosis adalah satu penyakit yang boleh berjangkit dari haiwan vertebrata lain kepada manusia. Satu takrifan sedikit lebih teknikal adalah penyakit itu biasanya menjangkiti haiwan lain, tetapi juga boleh menjangkiti manusia. Keadaan terbalik ( penghantaran dari manusia kepada haiwan) adalah dikenali sebagai anthroponosis .

Bidang baru muncul disiplin perubatan pemuliharaan, que Bersepadu perubatan manusia dan haiwan, alam sekitar dan sains , adalah Sebahagian besarnya berkenaan dengan Zoonosis .
Gejala zoonotik

Multiple sclerosis Impak sistem saraf dalam pelbagai cara.

Gejala termasuk :
    Penglihatan kabur dan pergerakan mata yang cepat
    Vertigo dan kekurangan penyelarasan
    Kekejangan dan ketegangan
    Kesemutan dan kebas
    Menikam , sakit terbakar , tajam dan / atau kesemutan
    Slurring kata-kata dan kesukaran menelan
    keletihan
    Masalah pundi kencing dan mangkuk
    Mati Pucuk
    Hilang tumpuan dan ingatan jangka pendek
Sekarang, mari kita melihat empat kursus penyakit Mungkin mengambil
Punca

Ini edisi baru telah dikurangkan membesar, sebahagian besar perbincangan Telah Sebahagian besarnya ditulis semula, dan 28 penyakit baru ditambah kepada 148 asal. Buku itu dalam lima bahagian berdasarkan kedudukan agen penyebab dalam klasifikasi biologi : penyakit bakteria, mycoses , chlamydioses dan Rickettsioses ; viroses ; penyakit parasit.

Penyakit disusun Abjad Dalam setiap bahagian, dan terdapat juga subjek yang indeks termasuk sinonim dan nama-nama agen etiologi . Jika boleh , setiap perbincangan mengenai penyakit atau jangkitan termasuk maklumat mengenai The sinonim, etiologi , pengedaran geografi , kejadian pada manusia , kejadian pada haiwan , penyakit pada manusia , penyakit ini dalam haiwan, punca jangkitan dan cara penghantaran, peranan haiwan dalam epidemiologi , diagnosis dan kawalan.

Rawatan adalah di luar skop buku ini, tetapi ubat-ubatan ( s ) pilihan yang Dinyatakan untuk pelbagai penyakit, Terutamanya Apabila Mereka digunakan untuk pencegahan. Perhatian khusus Memandangkan kepada aspek epidemiologi dan ekologi dan banyak perbincangan termasuk gambar rajah kaedah penghantaran menggambarkan . Edisi ini Juga termasuk peta, graf dan jadual.
rawatan

Ini edisi baru telah dikurangkan membesar, sebahagian besar perbincangan Telah Sebahagian besarnya ditulis semula, dan 28 penyakit baru ditambah kepada 148 asal. Buku itu dalam lima bahagian berdasarkan kedudukan agen penyebab dalam klasifikasi biologi : penyakit bakteria, mycoses , chlamydioses dan Rickettsioses ; viroses ; penyakit parasit. Penyakit disusun Abjad Dalam setiap bahagian, dan terdapat juga subjek yang indeks termasuk sinonim dan nama-nama agen etiologi .

Jika boleh , setiap perbincangan mengenai penyakit atau jangkitan termasuk maklumat mengenai The sinonim, etiologi , pengedaran geografi , kejadian pada manusia , kejadian pada haiwan , penyakit pada manusia , penyakit ini dalam haiwan, punca jangkitan dan cara penghantaran, peranan haiwan dalam epidemiologi , diagnosis dan kawalan.

http://ramuanh3rbal.blogspot.com


FOLLOW and JOIN to Get Update!

Social Media Widget SM Widgets




Ramuanherbal Updated at: 9:43 AM

Cari di Google